×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/07/18 - 13:14
  • بازدید : 16
  • تعداد بازدید : 16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
فعالیت های بین دانشگاهی

بازدید از بیوبانک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازدید از بیوبانک

بازدید از بیوبانک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران

ذخیره سازی نمونه های بیولوژیک به منظور ایجاد بستری مناسب برای برداشتن گام های مؤثری در جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیماری ها و بهبود روش های تشخیصی و درمانی، امروزه در قالب عبارت " بیوبانک " تعریف میشود. در ایران همگام با جهان، به منظور ایجاد بیوبانک های مناسب تاکنون تلاش های زیادی صورت گرفته است که در این راستا پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از موفق ترین نمونه های این امر در کشور عزیزمان است.

این مجموعه از بهمن ماه 1396 اقدام به پذیرش نمونه کرده و رسما فعالیت خود را آغاز نموده است. ذخیره سازی و ثبت نمونه ها در نرم افزار LIMS با جمع آوری نمونه های خون، سرم، پلاسما و ادرار در فریزرهای 80- آغاز گردید. همچنین نمونه های مدفوع، بزاق و DNA  هم به این مجموعه اضافه گردید و امکانات لازم برای نگهداری بافت نیز فراهم شده است. در حال حاضر حدود هفتصد هزار کرایوویال مربوط به طرح های مختلف در بیوبانک ذخیره سازی شده است. هدف اصلی این بیوبانک جمع آوری و ذخیره نمونه های بیولوژیکی بیماران غیرواگیر بر اساس مطالعات کوهورت و مقطعی است و این مجموعه امیدوار است تا با تهیه و ذخیره سازی نمونه های بیولوژیک با کیفیت برای پروژه های تحقیقاتی ملی و بین المللی، تأثیر مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های غیر واگیر داشته باشد.

در راستای آشنایی با این بیوبانک و چگونگی روند کاربردی سازی آن طی تحقیقات علمی متناسب با ظرفیت و امکانات ملی، روز دوشنبه مورخ 16 مهرماه سال جاری، ریاست مرکز تحقیقات پیشگیری بیماری های زنان و کارشناسان این مرکز در بازدیدی دو ساعته که از این بیوبانک به عمل آوردند پس از یک نشست کوتاه با حضور دکتر وحید حق پناه ریاست بیوبانک و کارشناسان این مجموعه، در خصوص زیرساخت های موردنیاز به منظور راه اندازی بانک ذخیره زیستی و  فرآیند های ذخیره سازی با توجه به دستورالعملهای بین المللی از جمله استانداردهای ISBER اطلاعات کسب نموده اند.

همچنین در این بازدید در خصوص امکان همکاری های مشترک تحقیقاتی و آموزشی بین این دو مجموعه نیز گفت و گوهای مناسبی صورت گرفت که امید است با ادامه این روند، مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان بتواند سهم خود را در برقراری ارتباطات در سطوح ملی و بین المللی با موسسات تحقیقاتی،  داروسازی و دانش بنیان را به منظور تسهیل زمینه های همکاری بین بخشی و کار گروهی برای مراقبت از بانوان مبتلا به بیماریهای صعب العلاج زنان مانند سرطانهای زنان، اندومتریوز پیشرفته و....به خوبی ایفا نماید. با سپاس از پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و ریاست دپارتمان این بیوبانک جناب آقای دکتر وحید حق پناه به دلیل در اختیار قرار دادن امکان این بازدید به مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان و به امید موفقیت و سلامتی برای یکایک همکاران آن مجموعه.

  • گروه خبری : اصلی,آرشیو,روابط عمومی,مرکز تحقیقات
  • کد خبر : 147245
کلید واژه

تصویر

تنظیمات قالب